Opas: Näin laadit tarjouspyynnön julkisyhteisön meklarihankintaan

7 tammik. 2025

Olemme laatineet lyhyen ohjeen siihen, mitä kaikkea tarjouspyynnössä pitäisi ja kannattaisi huomioida, kun julkisyhteisö hankkii vakuutusmeklaripalveluita tai on kilpailuttamassa niitä. Tältä sivulta voit myös ladata käyttövalmiin tarjouspyyntöpohjan nopeuttamaan työtäsi.

Suomessa on keskenään hyvin erilaisia vakuutusmeklareita. Siksi hankintayksikön kannattaa määritellä vähimmäisvaatimukset ja vertailuperusteet tarjouspyynnössä niin, että kilpailutuksen voittajaksi valikoituu meklari, joka kykenee tuottamaan riittävän laadukasta palvelua riittävillä resursseilla sekä tuntee hyvin erilaiset hankintamenettelyt.

Laadukkaalla tarjouspyynnöllä hankintayksikkö helpottaa omaa työtään, kun hyvin laadittuun tarjouspyyntöön tulee vähemmän lisäkysymyksiä ja selkeämmät tarjoukset.

Lue alta tarkemmin tarjouspyynnön eri osioista sekä siitä, miksi ne ovat olennaisia. Lisäksi olemme laatineet käyttövalmiin tarjouspyyntöpohjan, jota voit hyödyntää omilla muokkauksillasi tarjouspyyntöä laatiessasi. (Suosittelemme lukemaan myös oppaamme Näin ostat meklaripalveluita julkisyhteisölle, jos et ole vielä tutustunut siihen.)

Haluan ladata tarjouspyyntöpohjan
Hankintayksikkö

Yksityiskohtainen kuvaus hankintayksiköstä

Hankintayksiköt y-tunnuksineen

Tarjouspyynnössä on tärkeää tuoda esiin hankintaan liittyvät oikeushenkilöt, niiden y-tunnukset ja omistusosuudet mahdollisimman selkeästi. Voit myös merkitä tytäryhtiöiden konserniosuudet selkeyden vuoksi. Näiden tietojen avulla meklari voi laatia tarjouksen ja myöhemmin toimeksiantosopimuksen niin, että ne täyttävät kaikki meklarin toimintaan liittyvät vaatimukset.

Esim.
  • Yhtiö A, Y-tunnus: 1234567-8, Omistusosuus: 100%
  • Yhtiö B, Y-tunnus: 2345678-9, Omistusosuus: 75%
  • Yhtiö C, Y-tunnus: 3456789-0, Omistusosuus: 50%

Yleinen kuvaus toiminnasta

Yleinen kuvaus hankintayksikön toiminnasta on hyvä lisätieto, joka nopeuttaa tarjouksen laadintaa.

Esim.
  • Yhtiö A on kaupungin X omistama vuonna 2024 perustettu vesihuoltoyhtiö. Yhtiö huolehtii toiminta-alueellaan veden hankinnasta ja jakelusta.
  • Yhtiö B on kaupungin X omistama vuokra-asuntoyhtiö, jonka tavoite on tarjota kohtuuhintaisia asuntoja kaupungin asukkaille. Yhtiön tavoite ei ole tuottaa voittoa.

Yleinen kuvaus hankintayksikön vakuutus- ja vahinkotiedoista

Meklari ei tarvitse yksityiskohtaista kuvausta vakuutusturvasta, koska nykyinen vakuutusturva voi poiketa huomattavasti siitä vakuutusturvasta, mitä organisaatio tarvitsee tai markkinoilta on saatavissa.

Hyvä vakuutusmeklari aloittaa yhteistyön uuden asiakkaan kanssa lähes aina syvällisestä vakuutusanalyysista, jonka perusteella arvioidaan millainen vakuutusturva organisaatiollesi, on tarpeellinen. Analyysin yhteydessä meklari saa tiedot nykyisen vakuutuksesi sisällöstä suoraan vakuutusyhtiö(i)stäsi.

Vakuutuskirjojen sijaan tarjouspyyntöön kannattaa liittää yleinen kuvaus nykyisestä vakuutusturvasta sekä vahinkohistoriasta.

Esim.
  • Yhtiö A on viimeisten parin vuoden aikana kokenut useita merkittäviä vahinkotapahtumia. Vuonna 2022 yhtiö kärsi suurista tulvavahingoista, jotka vaikuttivat sen varastotiloihin ja aiheuttivat huomattavia taloudellisia menetyksiä. Vuonna 2023 yhtiö joutui myös käsittelemään useita pienempiä vahinkoja, kuten varkauksia ja laitevaurioita. Liitteenä vahinkotilasto vuosilta 2022-2024.
  • Yhtiö B:ssä sattuu henkilöstön sairastumisia viikottain ja muutamia työtapaturmia vuodessa. Ajoneuvovahinkoja sattuu kuukausittain.

Sopimuskausi

Sopimuskausi perustuu toimeksiannon luonteeseen. Meklarin kanssa kannattaa keskustella jo etukäteen erilaisista mahdollisista toimintamalleista, joiden pohjalta lopullinen toimeksianto ja sitä kautta myös sopimuskausi varmistuu.

On hyvä huomioida, että jos vakuutukset kilpailutetaan, vakuutuskilpailutuksen jälkeen tehtävä vakuutusturvan voimaansaatto sekä vakuutuskirjojen ja -laskujen tarkastus eivät yleensä kuulu kilpailutuksen hintaan, vaan ovat osa jatkuvaa hallinnointipalvelua.

Esim.
  • Toistaiseksi voimassa oleva.
  • Määräaikainen esim. 4 + 2 vuotta.
  • Sopimus on voimassa  siihen asti, kun sopimuksessa määritellyt tehtävät on suoritettu loppuun.
  • Sopimuskausi määritellään erikseen.
Hankinnan kohde

Mitä ollaan ostamassa

Vakuutusanalyysi

Lain mukaan vakuutusmeklarin on aina ensin selvitettävä asiakkaan vakuutustarve. Usein tätä vaihetta kutsutaan vakuutusanalyysiksi.  Vakuutusanalyysin sisältö on hyvä määritellä jo tarjouspyynnössä, jotta molemmille osapuolille on selvää mitä siihen sisältyy.

Jos vakuutusanalyysin sisältöä ei ole määritetty ollenkaan, ei se välttämättä palvele tarpeita, eikä asiakkaalle jää riittävää ymmärrystä eri vakuutuslajeista tai niiden sisällöstä. Tarjouspyynnössä kannattaa edellyttää myös vakuutusanalyysin läpikäynti sekä toteutustavan kuvaus.

Esim.

Vakuutusanalyysissä vakuutusmeklarin tulee perehtyä hankintayksikön toimintaan, kartoittaa vakuutettavat riskit, laatia hankintayksikön nykyisistä vakuutuksista yhteenveto (keskeiset vakuutus- ja vahinkotiedot) ja kysyä tarvittavat vakuutusturvaan liittyvät kysymykset. Yhteenvedon perusteella vakuutusmeklarin tulee laatia kommentit tai huomiot, joissa kuvataan vakuutusturvaan suositeltavia muutoksia tai vaihtoehtoja. Vakuutusanalyysissä tulee tarkastella keskeiset vakuutuslajit huolimatta siitä, onko hankintayksikkö hankkinut niihin vakuutukset vai ei.

Vakuutusanalyysi tulee käydä läpi asiakkaan vakuutusyhteyshenkilöiden ja vakuuttamisesta vastaavan henkilön kanssa.

Vakuutusmeklarin jatkuva palvelu/ vakuutusten hallinnointi

Tarjouspyynnössä on hyvä kuvata mahdollisimman tarkasti tavat, joilla yhteistyötä halutaan käytännössä tehdä.

Osa meklareista tarjoaa tietojärjestelmän, jossa asiakkaan vakuutusturva ja siihen liittyvät tiedot ovat jatkuvasti molempien saatavilla. Tämä on erityisen hyödyllistä, jos toimeksiantoon liittyy useita oikeushenkilöitä (mm. kunta ja vakuutukset ovat useassa eri yhtiössä, sillä meklari voi koota tiedot yhteen paikkaan).

Meklarin oma sähköinen vahinkojen ilmoituskanava helpottaa päivittäistä työtä, kun meklari voi tarkistaa, että oikea tieto lähtee eteenpäin. Tietosuojan vuoksi henkilötietoja sisältävät vahingot tulee ilmoittaa suoraan vakuutusyhtiöön.

On suositeltavaa, että meklarisopimukseen sisältyy tietty määrä vahinkopalvelua, esimerkiksi 3 h / vahinkotapahtuma. Vaadittavan ajan ei kuitenkaan kannata olla tarpeettoman suuri, jotta ”vahinkovaraus” ei nosta meklaripalkkiota kohtuuttomasti.

Asiakaspalvelun tulee olla toimiva ja riittävästi resursoitu. Siksi mm. varahenkilöjärjestelmä ja erillinen asiakaspalvelutiimi ovat suositeltuja. Vuositapaamisia on hyvä olla 1–2 kertaa, mutta yhteydenpito on usein tiiviimpää arjessa. Liialliset tapaamisvaatimukset voivat nostaa meklarin palkkiota ja varaavat myös asiakkaan resursseja.

Esim.

Jatkuvaan hallinnointipalveluun tulee sisältyä vähintään seuraavat palvelut:

  • Vastaaminen hankintayksikön vakuutuskysymyksiin ja neuvonta.
  • Vakuutusyhteenvedon laatiminen ja ylläpito meklarin tietojärjestelmässä, jossa näkyvät kaikki vakuutukset.
  • Vakuutusdokumenttien vastaanotto, tarkastus ja tallennus meklarin järjestelmään.
  • Vakuutuslaskujen tarkastus ja välitys asiakkaalle sähköisesti, laskukopioiden tallennus.
  • Vakuutustodistusten hankinta ja toimitus.
  • Vakuutustiedon kerääminen ja toimittaminen vakuutusyhtiöille vakuutusuudistuksia varten.
  • Vakuutussopimusten muutokset asiakkaan pyynnöstä.
  • Vakuutuksiin liittyvien koulutusten suunnittelu ja toteutus.
  • Vakuutusasioiden käsittely asiakkaan kanssa.
  • Sähköisen vahinkoilmoituskanavan järjestäminen ja vahinkojen luettelointi meklarin järjestelmässä.
  • Jne...

Vakuutuskilpailutus

Vakuutusten kilpailutus julkisen hankintamenettelyn mukaan on suhteellisen vakiintunut prosessi. Tarjouspyyntöön on kuitenkin hyvä sisällyttää prosessin suunnittelua yhdessä ostajan kanssa, jotta kaikki osapuolet ymmärtävät mitä ollaan hankkimassa ja millä tavalla. Samalla varmistetaan, että meklari tietää miten julkinen hankintamenettely toimii.

Julkisessa hankinnassa on erityisen tärkeää, että hankinnassa käytetään luotettavaa ja tarkoitukseen sopivaa sähköistä järjestelmää. Vakuutuskilpailutus sisältää aina tietosuojan alaista tietoa, kuten

  • ammattiluokkakohtaisia palkkatietoja
  • omaisuusluettelon, jossa on kirjattu omaisuuskohteiden tietoja (mm. osoitteet, kuvaukset, vakuutusmäärät, suojaustiedot, ml. rikosilmoitin, kameravalvonta, sammutuslaitteisto, vartiointi) ja omaisuuden arvoja vakuutusmäärän muodossa..

Tietojen välittäminen esimerkiksi sähköpostilla (suojattunakaan) ei ole hankintayksikön edun mukaista tai täytä hankintoja ohjaavassa lainsäädännössä määriteltyjä tietoturvan tai tarjousten toimittamisen ja avaamisen vähimmäisvaatimuksia. Tästä kannattaa siksi maininta jo tarjouspyynnössä erikseen.

Esim.

Kilpailutusprosessiin sisältyy:

  • Vakuutuskilpailutuksen suunnittelu yhdessä asiakkaan kanssa.
  • Tekninen vuoropuhelu vakuuttajien kanssa.
  • Tarjouspyynnön laatiminen yhdessä asiakkaan kanssa:
    • tarjouspyynnön valmistelu
    • asiakkaalta tarvittavien tietojen yksilöinti
    • avustaminen tietojen keräämisessä ja tietojen vastaanotto
    • tarjouspyyntöön tarvittavien liitemateriaalin kerääminen
    • tarjouspyynnön läpikäynti ja viimeistely yhdessä asiakkaan kanssa.
  • Vakuutuskilpailutusten suorittaminen asianmukaisella hankintamenettelyllä julkisen hankintalain mukaan.
  • Vakuutuskilpailutuksessa tarvittavan vakuutusmeklarin hallinnoiman tietojärjestelmän järjestäminen.
    • Tietojärjestelmässä 
      • toimitetaan tarjouspyyntöaineisto vakuutusyhtiöille
      • vastaanotetaan lisäkysymykset ja vastataan niihin 
      • vastaanotetaan tarjoukset
    • Tietojärjestelmän tulee soveltua julkisten hankintojen kilpailutuksiin, jolloin esim. suojattu sähköposti ei ole riittävä tietojärjestelmä.
Resurssit

Kuvaus palveluntarjoajan henkilöresursseista

Meklarin osaamista ja kyvykkyyttä voi varmistaa riittävän suurella ja osaavalla palvelutiimillä. Tarjouspyynnössä kannattaa määritellä melko tarkkaan osaamisvaatimukset. Hankintayksikölle on merkittävää hyötyä, jos vakuutusmeklari pystyy tarjoamaan myös esimerkiksi erillisen asiakaspalvelutiimin, joka voi palvella koko ostajaorganisaatiota.

Esim.

Vakuutusmeklari tarjoaa asiakkaan käyttöön palvelutiimin, jossa on vähintään viisi henkilöä. Tiimin jäseniä ovat:

  • nimetty vakuutusmeklari
  • nimetty vakuutusmeklarin varahenkilö
  • vakuutusoikeuteen perehtynyt juristi 
  • työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen asiantuntija
  • riskienhallinnan asiantuntija.

Nimetystä tiimistä vähintään kolmella on vähintään kolmen (3) ja yhdellä vähintään viiden (5) vuoden työkokemus julkishallinnon asiakkaiden vakuutusmeklaripalveluista.

Nimetty vakuutusmeklari ja hänen varahenkilönsä ovat suorittaneet vakuutusmeklaritutkinnon. Tutkinnon tulee olla suoritettu ennen vakuutusmeklaripalvelun alkamista.

Yleiset ehdot

Yleiset soveltamisvaatimukset

Yleiset vaatimukset ovat nimensä mukaan yleisiä ja hankintayksikön on hyvä pohtia mitä vaatimuksia meklaripalvelulle asetetaan. Tietyt meklaritoimintaan liittyvät kohdat täyttyvät varmasti kaikilla Suomen vakuutusmeklareilla, mutta silti asia on hyvä varmistaa.

Esim.

Tarjoaja on rekisteröity finanssivalvontaviraston (tai muun vastaavan ulkomaisen viranomaisen) ylläpitämään vakuutusedustajarekisteriin.

Vähimmäisliikevaihto vähintään 2 000 0000 € viimeiseltä vahvistetulta tilikaudelta.

Tarjoajalla on voimassa lain edellyttämä vastuuvakuutus.

Tarjoajan luottoluokituksen tulee olla vähintään A tai tarjoajan riskiluokituksen tulee olla vähintään RL 1 RL 3. Voittaneen tarjoajan on osoitettava luottokelpoisuutensa toimittamalla tarjoajalle viimeisimmät tilinpäätöstiedot, tiedot omavaraisuusasteesta sekä mahdolliset maksuhäiriötiedot tai Suomen Asiakastieto Oy:n luottoluokitustiedot.

Tarjoajalla on oltava hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta eri vakuutuslajien hoitamisesta sekä vakuutusmeklaripalvelujen toimittamisesta julkishallinnon asiakkaalle. Riittävänä referenssinä pidetään sitä, että tarjoaja on hallinnoinut viimeisten kolmen vuoden aikana vähintään viittä vastaavan kokoluokan julkisyhteisön vakuutuskantaa.

Tarjoajalla on hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi ammattitaitoisia asiantuntijoita palveluksessaan. Riittävänä henkilöstöresurssina pidetään vähintään 7 työntekijän kokonaishenkilöstömäärää, joista vähintään kolme on finanssivalvontaviraston tai muun vastaavan ulkomaisen viranomaisen hyväksymiä vakuutusedustajia. Tilaajalle nimetyssä palvelutiimissä on vähintään viisi asiantuntijaa. Kokonaishenkilöstöresurssivaatimuksen täyttäminen on mahdollista myös tarjousyhteenliittymänä/ ryhmittymänä tehtävällä tarjouksella. Vaatimuksen tarkoituksena on varmistaa toimintansa laajuuteen nähden riittävä palveluntarjoajan resurssointi ja varahenkilöjärjestelyt.

Liitteet

Mitä liitteitä tarjoukseen tulee liittää

Toimitettavien liitteiden osalta on hyvä antaa kunkin meklarin tuottaa vapaamuotoinen kuvaus toiminnoistaan, sillä monelta löytyy laajoja kuvauksia eri aiheisiin liittyen. Dokumenttien velvoittaminen tiettyyn määrämuotoisuuteen voi rajoittaa tarjoajaa siten, että jotain olennaista ja hankintayksikköä kiinnostavaa jää pois. Luonnollisesti esimerkiksi maksimissaan kahden A4-sivun pituisen kuvauksen toimittaminen meklaripalveluista ja niiden järjestämisestä on helpompaa sellaiselle tarjoajalle, jolla palveluita, tukijärjestelmiä ja osaamista on vähemmän.

Esim.
  •  Kuvaus meklaripalvelusta
  • Palvelutiimin CV:t
  • Yleinen kuvaus nykyisistä julkisyhteisöasiakkuuksista
  • Kuvaus sähköisestä järjestelmästä
  • Kuvaus vastuullisuustoiminnasta (tarvittaessa)
Hinnoittelu

Selkeä kuvaus hinnoittelusta

Hinnoittelumalleja on hyvin erilaisia, joten tarjouspyynnössä on hyvä määritellä, millaisella mallilla palvelu hinnoitellaan. (Kerromme lisää meklaripalveluiden hinnoittelusta oppaassamme Näin ostat meklaripalveluita julkisyhteisölle.)

Esim.
  •  Kiinteä vuosihinta
  • Onnistumispalkkio
  • Yksikköhinta
  • Osuus vakuutusvolyymista/-maksuista
Tarjoukset

Tarjousaika ja tarjousten jättäminen

Yleisesti voidaan sanoa, että mitä selkeämpi ja määrämuotoisempi tarjouspyyntö on, sitä helpompi siihen on laatia tarjous ja sitä nopeammin saat vastauksen. Tarjouspyyntöä lähettäessä on hyvä huomioida, että meklaritoiminnassa vuodenvaihde on yleensä kaikista kiireisin aika vakuutusten uudistumisen vuoksi. Heinäkuu taas on hyvin yleinen lomakuukausi meklarialalla.

Esim.

Tarjoukset tulee jättää 3 viikon kuluessa tarjouspyynnön vastaanottamisesta.

Tarjousten jättötavalla ei yleisesti ole tarjoajille suurta merkitystä. Jos hankintayksikkö käyttää sähköistä tarjousjärjestelmää, niin tarjousjärjestelmään kannattaa jättää avoin kommenttikenttä tai mahdollisuus lisätä liite, jossa tarjoaja voi toimittaa lisätietoja hankintayksikölle. (Esimerkiksi muutokset yhtiöjärjestelyissä, yhteystiedoissa tai muissa vastaavissa asioissa.)

Kysymykset

Lisäkysymykset ja tarkentavat kysymykset

Hyvään hankintatapaan kuuluu mahdollisuus kysyä lisäkysymyksiä palvelutarpeiden tarkentamiseksi. Kukin toimija arvioi tarjouspyynnön sisältöä omista lähtökohdistaan ja pyrkii kysymyksellään arvioimaan, mikä on paras tapa tuottaa palvelua tai rakentaa lopullinen tarjous.

Lisäkysymysten vastaanotto ja niihin vastaaminen voi olla hyvä ajoittaa noin tarjousajan puoleenväliin.

Esim.

Tarjoukseen liittyvät lisäkysymykset on jätettävä xx.xx.xxxx mennessä ja hankintayksikkö vastaa niihin xx.xx.xxxx mennessä.

Lopuksi

Voittajalta tarkistettavat tiedot

Hankintayksikön on hyvä todentaa meklarin toimintaan liittyvät lakisääteiset velvoitteet kilpailutuksen voittajan osalta. Tietoja voi pyytää tarjousten liitteenä, mutta mikäli tarjoukseen vaadittavia liitteitä on useita, myös inhimillisten virheiden mahdollisuus kasvaa. Siksi määrämuotoinen tapa voi joskus toimia paremmin.

Esim.

Voittajan osalta tarkistetaan meklariyrityksen luottoluokitus sekä rekisteröityjen vakuutusedustajien määrä.

Lataa tarjouspyyntöpohja

Lataa tästä käyttövalmis tarjouspyyntöpohja, jolla laadit tarjouspyynnön nopeasti ja vaivattomasti. Vakuutusmeklarin kilpailutus ei ole koskaan ollut näin helppoa.

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että tallennamme tietosi. Emme kuitenkaan spämmää, vaan lähetämme sinulle lisätietoja palveluistamme noin 4-5 kertaa vuodessa. Voit koska tahansa poistua postituslistalta viesteissä olevasta linkistä tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta@soderbergpartners.com.