Claims Linkin avustuksella 200 000 euron lisäkorvaus palovahingosta

Kalustetalo Kinnusen ja Liiketalo Kinnusen omaisuudelle ja kiinteistölle aiheutui merkittävää vahinkoa ala­ikäisten sytyttämän tulipalon seurauksena. Pahinta tilanteessa oli vakuutus­yhtiön korvauspäätös, jossa esitettiin 25 % suojeluohje­vähennystä vakuutus­korvaukseen. Söderberg & Partnersin kanssa samassa konsernissa toimiva Claims Link otti asian hoitaakseen ja lopputuloksena Kalustetalolle saatiin 200 000 euron lisä­korvaus vakuutuksesta.

Vakuutusyhtiön päätös suuri järkytys

”Kyllä siinä meinasi itku silmään tulla, kun laskin kuinka monta sataa tuhatta euroa kulua meille itselle tulisi, jos vakuutusyhtiö korvaisi näin vähän”, kertaa Hanna Kinnunen Kalustetalo Kinnuselta.

”Kuvittelin, että kun olemme ikämme maksaneet yritysvakuutuksia, olisivat myös korvaukset oikeudenmukaisia. Luulin, että ainoa vaihtoehto olisi palkata oma juristi, mutta heistäkään suurimmalla osalla ei ole kokemusta nimenomaan vakuutusasioista”, hän jatkaa.

Vahinkotilanteissa moni, erityisesti pienempi, yritys on melko voimaton ison vakuutusyhtiön korvauspäätöksiä vastaan. Usein yrityksellä ei ole resursseja lähteä taistoon vakuutusyhtiötä vastaan, kun päivittäinen liiketoiminta ja vahingosta toipuminen vievät kaiken ajan ja jaksamisen.

Kuvittelin, että kun olemme ikämme maksaneet yritysvakuutuksia, olisivat myös korvaukset oikeudenmukaisia

Kinnunen päätyi sattuman kautta Claims Linkin asiakkaaksi, kun Söderberg & Partnersin edustaja näki lehtijutun yrityksestä.

”Vahingostamme ja sen epäoikeudenmukaisesta lopputuloksesta oli iso juttu yrittäjälehdessä. Söderberg & Partnersin edustaja otti yhteyttä meihin ja ehdotti yhteistyötä. Itse en edes tiennyt, että tällaista apua on mahdollista saada, mutta jälkikäteen olen kertonut palvelusta kaikille yrittäjätutuilleni. Uskon, että on monia yrittäjiä, jotka ovat samassa tilanteessa”, Kinnunen toteaa.

 

Neuvotteluissa päädyttiin sovintosopimukseen

Kalustetalo ja Liiketalo Kinnunen olivat yrittäneet hoitaa vahinkoasiaa ensin itse vakuutusyhtiön kanssa, mutta eivät olleet saaneet suojeluohjevähennystä muuttumaan, vaikka muutokselle löytyi hyvät perusteet. Claims Linkin asiantuntija laati materiaaliin ja tapaukseen tutustumisen jälkeen oikaisupyyntökirjeen vakuutusyhtiölle. 

Tämän jälkeen Claims Linkin asiantuntijat jatkoivat keskustelua ja neuvotteluja asiasta vakuutusyhtiön edustajien kanssa. Lopulta Kalustetalo Kinnunen allekirjoitti vakuutusyhtiön kanssa sovintosopimuksen, jonka perusteella vakuutusyhtiö maksoi 200 000 euron lisäkorvauksen. 

”Saimme erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua koko prosessin ajan. Meidät pidettiin jatkuvasti ajan tasalla siitä, mitä milloinkin tapahtui eli viestintä oli erittäin hyvää”, toteaa Hanna Kinnunen.

Saimme erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua koko prosessin ajan. Meidät pidettiin jatkuvasti ajan tasalla siitä, mitä milloinkin tapahtui

Vaikka Kalustetalo ja Liiketalo jäivät edelleen 100 000 euroa tappiolle vahingon todellisiin kustannuksiin nähden, oli lisäkorvaus yritykselle Hanna Kinnusen mukaan merkittävä. 

”Päädyimme tekemään sovintosopimuksen, sillä totesimme, että emme jaksa taistella oikeudessa useiden vuosien ajan. Valitettavasti vakuutusyhtiö meni kuitenkin jälkeenpäin vaihtoon. Meistä tuntui siltä, että vakuutusyhtiö kokeili alkuperäisen vahingonkorvauspäätöksen kautta kepillä jäätä, että suostuisimmeko tällaiseen ratkaisuun vai jaksaisimmeko lähteä taistelemaan”, Kinnunen pohtii.

Vahinkoasiantuntija muistuttaa suojeluohjeiden tärkeydestä

Kalustetalo ja Liiketalo Kinnusen tapauksessa vakuutusyhtiö lähti tekemään vähennyksiä vakuutuskorvauksiin suojeluohjeen perusteella. Vakuutusyhtiön näkemys oli, että yrityksen toimitilojen lastauslaiturilla oli mm. säilytetty palavaa materiaalia suojeluohjeiden vastaisesti.

”Tässä tapauksessa kävi lopulta vakuutuksenottajan kannalta ihan hyvin ja saavutettiin oikeudenmukainen lopputulos. Yleisesti ottaen en voi liikaa korostaa suojeluohjeiden merkitystä”, toteaa Claims Linkin toimitusjohtaja Ville Partanen.

Suojeluohjeet saattavat tuntua merkityksettömältä pikkupräntiltä vakuutussopimuksen perässä, mutta on hyvä muistaa, että ne ovat osa vakuutussopimusta.

”Suojeluohjeet saattavat tuntua merkityksettömältä pikkupräntiltä vakuutussopimuksen perässä, mutta on hyvä muistaa, että ne ovat silti osa vakuutussopimusta. Ohjeet sisältävät melko usein perustason ohjeita riskienhallintaan ja vahinkojen estämiseen, joista on todellista hyötyä myös yritykselle itselleen. Myös vahinkotilanteissa pääsee helpommalla, kun pyrkii noudattamaan suojeluohjeita, vaikka mielellämme palveluitamme tarjoammekin”, hän jatkaa.

Kalustetalo Kinnunen

Kalustetalo Kinnunen on jo kolmannessa polvessa toimiva yli 60-vuotias perheyritys, jolla on yli 1000 neliömetrin myymälätilat Leppävirralla. Yritys myy mm. huonekaluja, mattoja, valaisimia ja kankaita. 

www.kalustetalokinnunen.fi

Pyydä asiantuntijan mielipide vahinko­tilanteeseen

Tiesitkö, että konsernimme tarjoaa erikoistuneita vahinkopalveluita vahinkojen hoitoon erikoistuneen Claims Linkin kautta? Claims Linkistä saat samalla kertaa vahinkoihin erikoistuneiden riski-insinöörien, juristien ja vakuutusasiantuntijoiden palvelut. Teemme asiakkaillemme esimerkiksi arvioita vakuutusyhtiöiden korvauspäätöksistä, vakuutusehtojen tulkintaa sekä oikaisupyyntöjä.
Lue lisää Claims Linkin palveluista 

Lataa vakuutus­meklariopas

Mistä tunnistaa hyvän vakuutusmeklarin? Millaisia sopimusmalleja meklareilla on? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen oppaastamme!
Lataa opas

Ota yhteyttä!

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että tallennamme tietosi. Käytämme tietoja konsernimme sisällä, emmekä jaa niitä kolmansille osapuolille Söderberg & Partners -konsernin ulkopuolelle. Voimme olla sinuun yhteydessä markkinoidaksemme palveluitamme. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta@soderbergpartners.com.