Paikallinen ruotsinkielinen palvelu teki vaikutuksen kiinteistöyhtiö Ebbaan
Kilpailutimme Ebban vakuutukset onnistunein tuloksin, sillä Ebba säästää jatkossa yli 20 % vuosittaisissa vakuutuskustannuksissa. Kilpailutusprosessi oli yhtiön mukaan sujuva ja vaivaton.
Ebban toimitusjohtaja Åsa Björkman arvostaa erityisesti meklarin asiakaslähtöistä ja ennakoivaa työskentelytapaa.
”Hän on aina meitä askeleen edellä. Esimerkiksi tilinpäätöstä varten tarvitsemamme materiaalit tulevat pyytämättä silloin, kun niitä tarvitaan”, Björkman mainitsee.
Ebba Fastigheter on Pietarsaaren kaupungin omistama kiinteistöosakeyhtiö, jolla on noin 620 vuokra-asuntoa ja julkisten palveluiden tilaa eri puolilla kaupunkia.
Ebba hyödyntää vakuutusmeklarin apua neuvonantajana organisaation vakuutusasioissa sekä arkipäivän juoksevien asioiden hallinnoinnissa.
Säästöjä kilpailutuksesta
Ebba kilpailutti vakuutuksiaan vastikään onnistunein tuloksin. Vakuutusmeklarin hoitaman kilpailutuksen avulla yhtiö säästää jatkossa yli 20 % vuosittaisissa kustannuksissa. Itse prosessin Björkman koki Ebban näkökulmasta hyvin sujuvaksi ja vaivattomaksi.
”Meille kilpailutus oli helppo. Saimme valmiiksi täydennetyt pohjat katsottavaksi ja lisäsimme vain muutamia yksityiskohtia. Tämän jälkeen meklari hoiti prosessia ja oli yhteydessä eri vaiheissa aina tarvittaessa. Lopputulos oli odotustemme mukainen”, hän toteaa.
Laaja vakuutuskokonaisuus palvelee kun sitä osataan käyttää
Ebban vakuutusturva oli aiemmin hajautettu lähes Suomen jokaiseen vakuutusyhtiöön. Kilpailutuksen yhteydessä vakuutuskokonaisuutta yksinkertaistettiin.
Ebban vakuutuskokonaisuus koostui aiemmin lukuisista erilaisista turvaratkaisuista, joita oli otettu ajan saatossa. Vakuutuksia oli erilaisilla vakuutusehdoilla, omavastuusummilla sekä muilla yksityiskohdilla. Vakuutusmeklarin kanssa tehty työ on tuonut selkeyttä kokonaisuuteen kun esimerkiksi omavastuusummien vaihtelevuutta on vähennetty.
Julkisissa hankinnoissa edellytetään tiettyjä valintakriteerejä. Siksi julkisen toimijan vakuuttaminen menee mutkikkaaksi, jos jokaisen vakuutettuun osoitteeseen valitaan edullisin yhtiö. Nykyisin Ebballa on vain yksi vakuutusyhtiö, jonka kanssa yhteyttä pitää pääosin meklari.
”Vakuutukset eivät saa olla niin monimutkaisia, että niitä on vaikea käyttää. Toki vakuutusmeklari tukee meitä tarvittaessa vahinkoasioissakin”, Björkman pohtii.
Paikallinen palvelu omalla äidinkielellä ehdoton etu
Björkmanille tärkeää on ollut myös palvelu omalla äidinkielellä.
”Itselleni ruotsinkielisenä ehdoton etu on vakuutusmeklarin kaksikielinen palvelu”, hän sanoo.
”Isännöitsijämme on suomenkielinen ja minun äidinkieleni on ruotsi. On kätevää, että vakuutusmeklari voi palvella molemmilla kielillä ja tuntee alan erityissanaston sekä suomeksi että ruotsiksi.”
Koska Ebba on kiinteistöyhtiö, sen kohteet vaihtelevat paljon. Usein vakuutusasiat vaativat myös kohteissa paikan päällä käymistä. Tämän vuoksi on ollut arkea helpottavaa, että vakuutusmeklari on lähellä.
Vakuutusasioissa tulee tarkistettavia asioita, joista ebbalaisten tai isännöintitoimiston on helppo kysyä meklarilta. Ebbalaiset hyödyntävät meklarin asiantuntemusta myös erityiskohteissa.
”Kohteemme vaihtelevat uudisrakennuksista suojeltuihin historiallisiin kiinteistöihin, joiden vakuuttaminen on hyvin erilaista. Meklari neuvoo koko ajan ja suunnittelee, miten mikäkin kannattaa vakuuttaa”, mainitsee Björkman.
Ebba Fastigheter
Fastighets Ab Ebba Kiinteistö Oy on Pietarsaaren kaupungin täysin omistama kiinteistöosakeyhtiö, jolla on noin 620 vuokra-asuntoa. Ebban kiinteistöihin kuuluu niin vuokra-, kerros- kuin rivitalokiinteistöjä eri puolilla kaupunkia, mm. keskustassa, Skatassa, Kytömäellä, Oinaansaaressa ja Itänummella. Ebban kiinteistöihin kuuluu myös julkisia palvelutiloja, kuten päiväkoteja sekä tuetun asumisen yksiköitä.