Työterveyspalveluiden hinta nousee – mitä tehdä?

Työterveyspalveluiden hinta nousee – mitä tehdä?

Työterveyshuollon rooli suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä on merkittävä, erityisesti työikäisten terveyden edistämisessä ja työkyvyn ylläpitämisessä. Viime vuosina työterveyshuollon kustannukset ovat kuitenkin nousseet huomattavasti, mikä on aiheuttanut haasteita monille yrityksille. Tässä artikkelissa tarkastelemme työterveyshuollon kustannusten kehitystä, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä keinoja hallita kustannuksia tehokkaasti.

Tuija Mäntyniemi
Tuija Mäntyniemi 
Senior Advisor, Employee Benefits

Suomalaisen työterveyshuollon painopiste on perinteisesti ollut ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Viime vuosina on kuitenkin havaittu yhä enemmän siirtymää kohti sairaanhoitoa, mikä on osittain seurausta rahoitusjärjestelmän muutoksista, sote-uudistuksesta ja toisaalta työnantajien paineesta rekrytoida parhaat osaajat. 

Taustalla markkinatilanne ja talouden epävarmuus

Työterveyshuollon kustannukset ovat kasvaneet merkittävästi viime vuosina. Vuoden 2023 tilastojen mukaan työterveyshuollon kustannukset olivat nousseet jo 1,05 miljardiin euroon, mikä oli 6 % enemmän kuin vuonna 2022. 

Ukrainan sodan alkamisen jälkeen mm. energian ja raaka-aineiden hinnat ovat nousseet, mikä puolestaan on nostanut terveydenhuollon kuljetuskustannuksia sekä lääkkeiden ja lääketieteellisten tarvikkeiden hintoja. 

Lisäksi talouden epävarmuus ja inflaatio ovat johtaneet työterveyshuollon palvelujen hintojen nousuun, koska palveluntarjoajien on katettava omat kasvavat kustannuksensa. Kilpailu on kiristynyt, ja uusien palveluntarjoajien tulo markkinoille on lisännyt kilpailua. 

Eduista ei haluta luopua

Monet yritykset näkevät työterveyshuollon ja erilaiset henkilöstöedut investointina, joka tuo pitkällä aikavälillä säästöjä ja parantaa yrityksen mainetta vastuullisena työnantajana. Tästä syystä innokkuutta etujen vähentämiseen tai niistä luopumiseen ei juurikaan ole, vaan muutoksia on tärkeää tehdä niin, että palveluiden laatu, sujuvuus ja laajuus säilyvät ennallaan.

Sen sijaan työterveyspalveluiden kilpailutuksen ja optimoinnin merkitys on korostunut, ja yritykset pyrkivät löytämään tasapainon kustannusten ja laadun välillä. Erityisesti monille pienille ja keskisuurille yrityksille syvällinen analyysi on kuitenkin haastavaa resurssien rajallisuuden vuoksi. 

Yritysten kokemukset ja yleisimmät tarpeet

Moni asiakkaamme on ilmaissut huoltaan uusien työterveyshuollon listahintojen ilmoittamisesta yksipuolisesti sekä siitä, ettei heillä ole keinoja hallita kustannuskehitystä. Työterveyshuolto tuottaa toimintoja itsenäisesti, jolloin on vaikea todentaa mitä toiminnot ovat, miksi niitä on tehty ja onko toteutus aina tarpeellista. 

Ennen kaikkea yrityksissä kaivataan selkeitä toimenpiteitä ja työkaluja, joiden avulla voidaan hallita työterveyshuollon kustannuksia sekä koordinoida lakisääteisiä ja vapaaehtoisia toimia. Useissa yrityksissä haasteena on yksinkertaisesti se, että yrityksen sisällä ei ole osaamista, työkaluja palveluiden optimointiin tai aikaa perehtyä aiheeseen.

Miten taklata haasteita?

Näkemyksemme mukaan tärkeintä on muodostaa heti alkuun mahdollisimman tarkka kuva siitä, missä mennään nyt ja toisaalta mitä halutaan saavuttaa.

Olemme saaneet kiitosta erityisesti nykytila-analyysimme tuomasta ymmärryksestä sekä ehdottamistamme selkeistä toimenpiteistä kustannuskehityksen kontrollointiin. Pyrimme aina myös siihen, että työterveyshuollon palvelun laajuus, saatavuus ja laatu pidetään vähintään samana kuin aiemmin.

Nykytila-analyysi

Ensimmäisessä vaiheessa otamme selville, miten yrityksen työterveyshuollon kokonaisuus on tällä hetkellä rakennettu. Tarkastelemme nykytilaa perusteellisesti, mukaan lukien sopimusten ehdot, käytännön toteuman ja kustannusten jakautumisen. Kun saamme selkeän kuvan kustannusten kohdistumisesta ja saavutetuista vaikutuksista, annamme analyysin pohjalta suositukset tulevaisuuden toimenpiteiksi. 

Näin yritys voi hallita kustannuskehitystä ja koordinoida lakisääteisiä sekä vapaaehtoisia toimia työntekijöiden työkyvyn ylläpitämiseksi.

Jatkotoimenpiteet

Analyysin jälkeen vertailemme kaikki markkinoiden tarjoamat mahdollisuudet työterveyshuollon järjestämiseen. Markkinat tarjoavat lakisääteisten osien lisäksi joukon elementtejä, joiden avulla työterveyshuollon toimintaa ja kustannuksia voi hallita.

Selvitämme tarkkaan, mitä erilaiset vaihtoehdot tarkoittavat työnantajan, työntekijän, sisällön, seurannan ja kustannusten suhteen. 

Yhteistyömme asiakkaan kanssa jatkuu usein myös päätöksenteon jälkeen: autamme esimerkiksi työntekijöille tiedottamisessa sekä sovimme tarvittavista muutoksista palveluntarjoajien kanssa.

Muutosten jälkeen varmistamme, että palveluntarjoajat toteuttavat sovitut toimenpiteet käytännössä, sovitut suunnitelmat etenevät ja kustannukset pysyvät kontrollissa.

Lopputulos

Tekemiemme työterveyshuollon analyysien ja kilpailutusten lopputuloksena on saatu jopa 60 % säästöjä, mutta keskimäärin kustannukset laskevat 25–30 %. 

Useimmiten analysoimme ja kilpailutamme työterveyspalvelut sekä niihin liittyvät henkilöstön vakuutukset samalla kertaa, jolloin kokonaisuudesta muodostuu optimaalinen ja mahdolliset päällekkäisyydet poistuvat. Säästöjä tulee usein myös yrityksen vakuutuksista.

Tarvitsetko apua?

Työterveyshuollon kustannusten hallinta on monimutkainen, mutta ratkaistavissa oleva haaste. Yritykset voivat saavuttaa merkittäviä säästöjä ja parantaa työterveyshuollon tehokkuutta kilpailuttamalla palveluja, optimoimalla toimintoja sekä tekemällä tiivistä yhteistyötä palveluntuottajien kanssa.

Näin voidaan varmistaa, että työterveyshuollon palvelut tukevat työntekijöiden työkykyä ja yritysten menestystä pitkällä aikavälillä.

Jos sinulla on haasteita yrityksesi työterveyspalveluiden kanssa tai haluaisit tietää, onko kokonaisuudessa säästön tai optimoinnin mahdollisuuksia, niin ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella. Asiantuntijamme keskustelevat mielellään lisää tilanteestasi ilman sitoumuksia.

 

Lähteet

Kelan työterveyshuoltotilasto (SVT) (16.1.2025)
Tilasto työterveyshuollosta (SVT) (16.1.2025)

 

Ollaan yhteydessä!

Haluaisitko kuulla lisää tai pyytää tarjouksen vakuutusmeklaripalveluista? Yhteydenotto ei sido vielä mihinkään.

Miten kuulit meistä

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että tallennamme tietosi. Voimme olla sinuun yhteydessä 5-6 kertaa vuodessa markkinoidaksemme palveluitamme. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta@soderbergpartners.com.

Kiinnostaisiko henkilö­riskien kartoitus?

Henkilöriskien asiantuntijamme toimittaa henkilöriskikartoituksen jälkeen kirjallisen raportin, jossa käydään läpi kaikki organisaatiossanne tunnistetut henkilöriskit sekä arvioidaan niiden vakavuutta. Listaamme henkilöriskiraporttiin selkeästi kohdat, jotka vaativat toimenpiteitä sekä ehdotuksemme toimenpiteiksi.
Lue lisää 

Miksi palkata vakuutusmeklari?

Mitä vakuutusmeklari tekee? Miksi maksaisin vakuutusmeklarin palveluista? Onko vakuutusmeklareissa eroja? Lue vakuutusmeklarioppaamme ja saat vastaukset mm. näihin kysymyksiin!
Lue lisää