Näin Ukrainan sota vaikuttaa vakuutuksiisi

Venäjän hyökkäys Ukrainaan vaikuttaa merkittävästi vakuutusturvaan Venäjän, Ukrainan ja Valko-Venäjän alueella sekä näihin maihin ja niistä pois tapahtuviin kuljetuksiin.

Olemme koonneet tähän artikkeliin tietoa yrityksen vakuutuksista, joihin tilanne saattaa erityisesti vaikuttaa. Lue mitä tapahtuu juuri nyt, ja miten se saattaa vaikuttaa organisaatiosi vakuutusturvaan.

Sodan vaikutukset kuljetusvakuutuksiin

Sotatilanteessa kuljetusvakuutus korvaa myös sodan aiheuttamat vahingot, kun kyseessä on meri- tai lentokuljetus ja vakuutusturvassa on sotavakuutusehto. Vakuutuksenantajalla on kuitenkin vakuutusehtoihin perustuen mahdollisuus sotatilanteessa irtisanoa nämä turvat jopa 48 tunnin varoitusajalla.

Maakuljetukset kattava vakuutusturva sotariskin varalle on harvinainen ja siitä on rauhan aikanakin aina erikseen sovittava. Perusvakuutukset eivät kata sotatilan aiheuttamia vahinkoja maakuljetuksen aikana.

Merikuljetuksissa aluksilla tulee olla IACS (International Association of Classification Societies)  hyväksymä luokitus, jotta kuljetusvakuutus on voimassa. Tämä perustuu vakuutusehtoon ICC Classification Clause 01/01/2001.

Vakuuttajat eivät enää hyväksy automaattisesti venäläisten luokittamia aluksia. Vakuutusturva ei ole siis voimassa, mikäli kuljetus tapahtuu tällaisella aluksella. Jos yritykselläsi on tarvetta käyttää venäläisen luokituslaitoksen luokittamia aluksia, kannattaa olla yhteydessä omaan vakuutusmeklariin ja selvittää, onko kuljetukselle mahdollista saada hyväksyntä vakuuttajaltanne.

Vaikka vakuutusturvaan tulisi rajoituksia sodan aiheuttamiin vahinkoihin liittyen, voi tietty osa turvasta säilyä niiden vahinkojen kohdalla, joita ei katsota sodan aiheuttamiksi.

Myös Venäjä-pakotteet vaikuttavat vakuutuksiin ja korvauksiin

Myös Venäjää vastaan voimassa olevat kansainväliset pakotteet vaikuttavat vakuutusturvan voimassaoloon sekä vahingonkorvauksiin. Tietyt vakuutukset saattavat olla jopa käyttökelvottomia. Osassa vakuutuksista on vakuutusehto, jonka mukaan vakuutus ei ole voimassa silloin, jos vakuutuksenantaja on vaarassa rikkoa kansainvälisiä pakotteita maksamalla vakuutuskorvauksen.

Esimerkiksi vastuuvakuutuksessa, omaisuusvakuutuksessa ja hallinnon vastuuvakuutuksessa on myös yleensä Force Majeure -lausekkeita, joita sovelletaan muun muassa sotatapahtumiin ja terrorismiin.

Vakuutuskorvauksia ei todennäköisesti pystytä maksamaan Venäjälle ollenkaan nykyisten pakotteiden vuoksi. Maksamiseen liittyy myös käytännön esteitä: Venäjän pankkijärjestelmä on tällä hetkellä käytännössä suljettu.

Tilanteet, joissa vakuutuskorvaus esimerkiksi Venäjällä sijaitsevan tuotantolaitoksen vahingossa toivotaan maksettavaksi emoyhtiölle Suomeen, ratkaistaan aina tapauskohtaisesti.

Matkavakuutukset perustuvat usein ulkoministeriön matkustussuosituksiin

Työmatkoilla on käytössä yrityksen liikematkavakuutus. Sen voimassaoloon saattaa vaikuttaa ulkoministeriön matkustussuositus. Jos ulkoministeriö ei suosittele johonkin maahan matkustamista, vakuutus ei välttämättä ole voimassa kyseisessä maassa.

Vakuutusyhtiöt päivittävät tietoa vakuutuksista ja niiden ehdoista jatkuvasti. Uusien vakuutus- ja vahinkotapausten myötä tulee voimaan uusia sääntöjä. Olemme jatkuvasti yhteydessä vakuutusyhtiöihin, jotta voimme tarjota myös asiakkaillemme ajankohtaisimman tiedon.

Miksi palkata meklari?

Mitä vakuutusmeklari tekee? Miksi maksaisin meklarin palveluista? Onko vakuutusmeklareissa eroja? Lue vakuutusmeklarioppaamme ja saat vastaukset mm. näihin kysymyksiin!
Lue lisää 

Ollaan yhteydessä!

Haluaisitko kuulla lisää tai pyytää tarjouksen vakuutusmeklaripalveluista? Yhteydenotto ei sido vielä mihinkään.

Miten kuulit meistä

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että tallennamme tietosi. Voimme olla sinuun yhteydessä 5-6 kertaa vuodessa markkinoidaksemme palveluitamme. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta@soderbergpartners.com.