Moni yritys jättää myyntisaatavansa vakuuttamatta

Tunnista salakavala riski - vakuuta yrityksesi myyntisaatavat

Myyntisaatavat voivat kattaa jopa 30 % yrityksen taseesta, mutta monessa yrityksessä niille ei silti ole otettu lainkaan vakuutusturvaa. Uudet tilastot osoittavat, että konkurssien määrä kasvaa Pohjoismaissa jyrkästi, mikä voi johtaa merkittäviin luottotappioihin.
Timo Nisumaa
Timo Nisumaa 
vakuutusmeklari

Myyntisaatavia on mahdollista suojata luottovakuutuksella, mikä antaa samalla yrityksellesi monia etuja. Luottovakuutus on vakuutus, joka tuo suojaa sekä maksukyvyttömyyden että maksuhaluttomuuden varalta kotimaassa ja ulkomailla.

Luottovakuutuksen nopeat korvaukset varmistavat, ettei luottotappio vaaranna yrityksesi kassavirtaa. Luottovakuutus on osa riskienhallintaa ja hyvin rakennettua yritysvakuutusten kokonaisuutta.

Puuttuuko yritysvakuutuksistasi jotain?

”Monet eivät usko, että myyntisaamiset voivat olla jopa 30 prosenttia yrityksen taseesta. Tämä tarkoittaa, että yritys voi kärsiä melkoisesti, jos asiakas ei suorita maksujaan ja myyntisaamisilta puuttuu vakuutusturva. Yllättävää on, että riski on vakuuttamatta melkoisen monessa pitkäänkin toimineessa yrityksessä”, kertoo luottovakuutusten erikoisasiantuntija Timo Nisumaa.

Joka vuosi moni yritys kärsiikin asiakkaidensa konkurssien aiheuttamista tappioista. Maksujen laiminlyöntejä ovat viime aikoina aiheuttaneet myös toimitusketjujen häiriöt, kauppasaarrot ja sanktiot sekä muut poliittiset tapahtumat. Luottovakuutuksella on mahdollista turvata myyntisaatavat näissä kaikissa tilanteissa - ja välttää ikävät yllätykset omassa liiketoiminnassa.

"Toisin kuin joku saattaa kuvitella, luottovakuutus ei koskaan sisälly tavalliseen yritysvakuutukseen. Se on aina tuote, joka pitää hankkia erikseen. Vakuutus laukeaa, kun joku yrityksen asiakkaista joutuu maksukyvyttömäksi tai ei maksa laskuaan perintätoimista huolimatta. Luottovakuutus onkin tärkeä vakuutus, sillä luottotappio voi iskeä lujaa yrityksen kassavirtaan.  Välillä näen jopa yrityksiä, jotka menevät itse konkurssiin asiakkaansa konkurssin seurauksena", Nisumaa kuvailee.

Luottovakuutus on räätälöitävä vakuutusturva, joka suunnitellaan aina vakuutuksenottajan tarpeisiin. Tarveanalyysin tekeminen on käsityötä, jossa tekijän osaaminen vaikuttaa merkittävästi lopputulokseen. Siksi luottovakuutuksen hankinnassa kannattaa käyttää avuksi asiantuntevaa vakuutusmeklaria.

Luottovakuutus – turva, joka tuo monia etuja

Yritysten väliset riippuvuudet ja toimitusketjut ovat nykyisin laajoja ja tiukkoja. Omien asiakkaiden tunteminen ei enää riitä, vaan olisi tunnettava myös asiakkaiden asiakkaat ja yhteistyökumppanit. Luottovakuutuksen kautta yrityksen käyttöön tulevat mm. vakuutusyhtiöiden tarjoamat tietopalvelut.

Luottovakuutus suojaa yrityksen myyntisaatavia kahdella tavalla - saat luottovakuutuksen kautta jatkuvaa tietoa asiakkaasi maksukyvystä ja vakuutus tuo turvaa yrityksellesi, jos asiakkaasi ei pysty maksamaan laskuaan eräpäivään mennessä.

Osa yrityksistä käyttää luottovakuutusta osana yrityksen luottopolitiikkaa vähentääkseen luottoriskejään.

Hanki luottovakuutus kun…

  • haluat turvata myyntisaataviasi luottotappioilta
  • haet tukea luotonvalvonnallesi
  • tarvitset tietoa asiakkaidesi luottokelpoisuudesta
  • haluat hyödyntää ammattitaitoista perintäyhtiötä saataviesi kotiuttamisessa
  • yrityksesi myy säännöllisesti uusille asiakkaille tai uusille markkinoille
  • tarvitset apua asiakkaidesi taloudellisen tilan analysointiin
  • haluat kehittää yrityksesi kassavirtaa ja siirtää luottoriskin pois omilta harteiltasi.

Jos olet epävarma siitä, onko yrityksesi suojautunut luottotappioiden varalta tai haluat kuulla lisää luottovakuutuksesta, ota yhteyttä meihin alla olevalla lomalleella. Luottovakuuttamiseen erikoistunut asiantuntijamme ottaa sinuun pian yhteyttä!

Kerromme mielellämme lisää

Ollaan yhteydessä!

Haluaisitko kuulla lisää tai pyytää tarjouksen vakuutusmeklaripalveluista? Yhteydenotto ei sido vielä mihinkään.

Miten kuulit meistä

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että tallennamme tietosi. Voimme olla sinuun yhteydessä 5-6 kertaa vuodessa markkinoidaksemme palveluitamme. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta@soderbergpartners.com.