Kuntien tilinpäätöksistä käy ilmi kohtuuttoman suuri vaihtelu vakuutuskustannuksissa

21 tammik. 2025

Kuntavakuuttamisen asiantuntijamme ovat tutkineet kuntien vakuutusmaksujen vaihtelua tilinpäätösten perusteella. Tilinpäätöstasolla tehtävä analyysi ei toki vastaa vakuutussopimustason tarkastelua, mutta hahmottuva yleiskuva on selkeä: vakuutusmaksut vaihtelevat huomattavasti eri kuntien välillä absoluuttisesti ja suhteellisesti. Katso artikkelistamme keskeisiä havaintoja kuntavakuutusten hinnoista sekä näkemyksemme siitä, mikä on tärkeintä kunnan tai kaupungin vakuuttamisessa.

Tapani Toppi
Tapani Toppi 
myyntijohtaja, julkisyhteisöt

Hintaero asukasta kohden jopa 48 €

Vakuutusmaksujen määrä kunnissa vaihtelee huomattavasti. Vakuutusmaksuvaihtelulle on luonnollisia syitä, kuten maatalouslomitusten järjestelyt, hyvinvointialueiden muodostuminen ja TE-palveluiden muutos. Myös kunnan/kaupungin koko sekä vahinkohistoria vaikuttaa luonnollisesti vakuutusmaksun suuruuteen.

Silti herää kysymys siitä, onko vakuutuksia kilpailutettu riittävän usein ja toisaalta perustuvatko organisaation vakuutushankinnat asianmukaiseen ja ajantasaiseen riskianalyysiin niin, että hankittu vakuutusturva on riittävän kattava.

Vuosittaiset hintamuutokset suuria

Vakuutusmaksujen muutokset eri vuosien välillä ovat huomattavia, jopa satoja prosentteja ylös- tai alaspäin. Tämä vaihtelu johtuu osittain lähdetiedoista, mutta usein vahinkomenon vaikutuksesta vakuutusmaksuihin. 

On kuitenkin tärkeää pohtia, ovatko vakuutusten maksujärjestelmät varmasti harkittuja ja vastaavatko ne kunnan tarpeita.

Osa ei kilpailuta vakuutuksia lainkaan

Tutkimustemme mukaan Suomessa on kymmeniä kuntia ja kaupunkeja, joiden vakuutusten kilpailutuksesta/hankinnasta ei löydy tietoa julkisista lähteistä.* Tämä herättää kysymyksiä siitä, ovatko vakuutukset varmasti ajan tasalla ja tarpeiden mukaisia. 

Lähtökohtaisesti kuntien ja kaupunkien vakuutukset on hyvä kilpailuttaa noin 4-5 vuoden välein. Vakuutusten säännöllinen kilpailuttaminen varmistaa, että kunnat saavat parhaan mahdollisen suojan kohtuullisin kustannuksin, ja että vakuutukset vastaavat ajantasaisesti kunnan riskienhallintatarpeita.

*Olemme tutkineet kilpailutus- ja hankintatietoja sekä HILMA-järjestelmästä että TED-portaalista (Tenders Electronic Daily).

5 vinkkiä asiantuntijalta

Hallinnoimme vuosittain yli 100 kunnan ja kaupungin vakuutuskokonaisuutta. Tämän kokemuksen perusteella olemme koonneet tärkeimmät vinkit kunnan/kaupungin vakuutushankintoihin:

1. Kartoita riskit huolellisesti

On tärkeää kartoittaa kaikki mahdolliset riskit, jotka kunta tai kaupunki voi kohdata. Tämä sisältää sekä fyysiset että taloudelliset riskit. Huolellisen riskikartoituksen avulla varmistat, että organisaation vakuutusturvaan ei jää puutteita.

2. Kilpailuta vakuutukset säännöllisesti

Vakuutukset on hyvä kilpailuttaa säännöllisesti, yleensä 4-5 vuoden välein, jotta varmistetaan parhaat mahdolliset ehdot ja kustannukset. Kilpailutuksen yhteydessä on aina syytä tarkastella myös, ovatko vakuutustarpeet muuttuneet edellisen kilpailutuksen jälkeen.

3. Varmista riittävä vakuutusturva 

Tarkista säännöllisesti, että kunnan tai kaupungin vakuutusturva on riittävä ja kattaa kaikki olennaiset riskit. Tämä auttaa varmistamaan, että mahdollisissa vahinkotilanteissa ei synny yllättäviä kustannuksia tai käy ilmi puutteita vakuutusturvassa.

4. Muista hankintalain vaatimukset

Suuri osa kuntien ja kaupunkien vakuutushankinnoista on kustannukseltaan sen verran suuria, että vakuutukset tulee hankkia julkisena hankintana.

5. Harkitse vakuutusmeklaria kumppaniksi

Kunnan/kaupungin vakuutuksissa on usein monia muuttuvia asioita. Toisaalta myös vakuutustarjonta ja vakuutusten hinnoittelu vaihtelevat markkinatilanteen mukaan. Vakuutusmeklari seuraa puolestasi markkinatilannetta ja arvioi, miten muutokset voivat vaikuttaa vakuutustarpeisiin ja -kustannuksiin. Hän osaa myös arvioida milloin on oikea aika kilpailuttaa suhteessa esimerkiksi vahinkohistoriaan. Lisäksi vakuutusmeklari auttaa päivittäisissä juoksevissa asioissa, kuten dokumenttien ja laskujen tarkistuksessa sekä vahinkoasioissa.

Ollaan yhteydessä!

Haluaisitko kuulla lisää tai pyytää tarjouksen vakuutusmeklaripalveluistamme? Ota yhteyttä – se ei sido vielä mihinkään.

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että tallennamme tietosi. Voimme olla yhteydessä sinuun 4-5 kertaa vuodessa markkinoidaksemme palveluitamme. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta@soderbergpartners.com.

Opi lisää vakuutusmeklari­palveluiden hankinnasta

Haluaisitko tietää mitä kaikkea kannattaa huomioida julkisyhteisön meklarihankinnassa? Olemme laatineet oppaan aiheesta.
Lataa opas