7 vinkkiä, jotka lisäävät sitoutumista työhön

Työntekijöiden sitoutumattomuus työhönsä voi tuoda työnantajille isoja menetyksiä. Tutkimuksen mukaan vain 13 % suomalaisista sanoo olevansa sitoutunut työhön. Katso vinkkimme työntekijöiden parempaan sitouttamiseen.
Helén Hägglund
Helén Hägglund 
Senior Advisor, HR & Employee Benefits

Kun sitoutuminen lisääntyy, kaikki voittavat

Vuosittaisen State of the Global Workplace -tutkimuksen mukaan vain 13 % suomalaisista tuntee itsestä sitoutuneeksi työhönsä. Surkea lukema kertoo, että parantamisen varaa on paljon. Parempi sitoutuminen hyödyttäisi sekä työnantajaa että työntekijää. Globaaleita HR-tiimejä konsultoiva asiantuntijamme Helén Hägglund näkee suoran yhteyden sitoutumisen ja yrityksen taloudellisen tuloksen välillä.

"Lisääntynyt sitoutuminen johtaa tuottavuuden kasvuun, työntekijöiden parempaan vointiin, sairauspoissaolojen vähenemiseen sekä henkilöstön vaihtuvuuden vähenemiseen. Nämä kaikki vaikuttavat merkittävästi yrityksen taloudelliseen tulokseen", hän sanoo.

Pandemia-aika vähensi selvästi työntekijöiden sitoutumista. Suuri osa työnantajista ei osaa rakentaa sisäistä kulttuuria ja sitouttaa henkilöstöä uudessa hybridityöskentely-ympäristössä.

Mikä siis neuvoksi? Monissa suomalaisissa yrityksissä on alettu velvoittaa henkilöstöä palaamaan toimistolle ainakin tiettyinä päivinä viikosta. Ratkaisuna on väläytelty myös pakollista paluuta toimistoille kokoaikaisesti. Mutta ratkaiseeko se ongelman?

”En usko, että se toimisi kovin hyvin. Nuorempi sukupolvi edellyttää joustavuutta työnantajaltaan ja on ehtinyt tottua etätyöskentelyyn jo opinnoissaan. Moni muukin ehti tottua joustavuuteen työskentelypaikan suhteen pandemian aikana. Jos ei salli etätyötä tai sen tekeminen on työntekijälle hankalaa, rekrytointi voi vaikeutua merkittävästi”, Hägglund toteaa.

Mistä tunnistaa sitoutuneen työntekijän?

Koska niin harva on todella sitoutunut työnantajaansa, ovat sitoutuneet työntekijät sitäkin arvokkaampia yrityksille. Sitoutuneet työntekijät ovat lähes aina muita oma-aloitteisempia ja pyrkivät löytämään ratkaisuja eteensä tuleviin haasteisiin.

Sitoutuneet työntekijät toimivat myös oma-aloitteisesti yrityksen lähettiläinä yrityksen ulkopuolella. He ovat ylpeitä työskennellessään työnantajalleen ja edustaessaan yrityksen brändiä. On hyvä tiedostaa, että tämä on erittäin tärkeä osa koko työnantajabrändin muodostumista.

"Sitoutuneet työntekijät etsivät jatkuvasti kehitysmahdollisuuksia ja uusia tapoja mennä eteenpäin. Heitä ohjaa ja motivoi työnsä tulosten näkeminen. Sitoutuminen usein paranee sen myötä, että työntekijät tuntevat saavansa äänensä kuuluviin, ovat tiiviisti mukana liiketoiminnassa sekä kokevat olevansa arvokkaita yritykselle. Nämä työntekijät myös ymmärtävät, mitä johtoryhmä haluaa sekä sen, mikä on heidän oman työpanoksensa merkitys kokonaisuudessa", Hägglund sanoo.

Hägglund uskoo, että tavallista korkeampi sitoutuneisuus on mahdollista tunnistaa: "Yrityksen sitoutuneet johtajat tunnistaa heidän hyvistä vuorovaikutustaidoistaan. He ovat taitavia selkeyttämään yhteisiä tavoitteita sekä synnyttämään luottamusta muissa työntekijöissä."

Tyytymättömien työntekijöiden mukana tulee piilokustannuksia

Kahdeksan kymmenestä työntekijästä kertoo tekevänsä vain sen mitä heiltä odotetaan, eikä mitään muuta. He eivät yksinkertaisesti usko, että ylimääräinen vaivannäkö kannattaa. Työ ei myöskään innosta heitä samalla tavalla. Nämä tyytymättömät työntekijät maksavat yritykselle kaikista eniten. He ovat kyllästyneitä työhönsä, heillä on muita enemmän sairaslomia tai he levittävät huonoa fiilistä ja energiaa myös ympärilleen.

"Jos haluaa sitoutuneita työntekijöitä, on luotava hyvät olosuhteet sitoutumiselle. On selvitettävä millainen organisaatiosi tilanne on nyt ja mistä se johtuu. Esittämällä oikeita kysymyksiä, analysoimalla saamiasi vastauksia sekä tekemällä toimenpiteitä tulosten perusteella, saat korjattua asioita ja lisättyä sitoutuneisuutta", Hägglund sanoo.

Monet henkilöstöjohtajat osaavat vastata, miltä henkilöstön vaihtuvuus ja poissaolot näyttävät numeroina. Mutta kuinka moni osaa kertoa miksi? Sairauslomat voivat nimittäin maksaa yritykselle todella paljon.

"Sairauspoissaolokustannukset ovat iso kuluerä monelle yritykselle. Siksi kannattaa aina selvittää, mistä sairauspoissaolot johtuvat ja voiko niitä vähentää työnantajan tekemillä toimenpiteillä. Toimenpiteet voivat liittyä työterveyspalveluiden parantamiseen ja niiden todellisen vaikuttavuuden selvittämiseen, mutta myös organisaation omiin sisäisiin toimintatapoihin”, Hägglund sanoo.

Sairauspoissaolojen määrä ei kuitenkaan aina anna todellista kuvaa siitä, miten organisaation työntekijät voivat. Osassa organisaatioista työntekijät jopa työskentelevät sairaina – erityisesti kun työtä voi tehdä etänä. Tällöin tilastot vääristyvät huomattavasti. Siksi esihenkilöiden on tärkeää pysyä kartalla jokaisen oman työntekijänsä hyvinvoinnista ja työmäärästä henkilökohtaisella tasolla.

7 vinkkiä, jotka lisäävät sitoutumista työhön

Olemme keränneet vinkkejä, joiden avulla voit aloittaa työntekijöidesi sitoutumisen parantamisen saman tien.

1. Vahvista työntekijöidesi ammatillista identiteettiä

Tavatkaa toisianne sekä antakaa positiivista palautetta ja apua. Luo tiimillesi ilmapiiri ja toimintatavat, joissa jokaisella on mahdollisuus panostaa omiin vahvuuksiinsa ja saada kiitosta. Anna aina ”kunnia sille kenelle se kuuluu”.

2. Luo selkeät työnkuvat

Varmista, että jokainen tietää mitä kenenkin työnkuvaan kuuluu, ja että roolit on kuvattu selkeästi. Mitä tehtäviä henkilön työnkuvaan kuuluu, mistä asioista hän voi päättää itsenäisesti ja mitä häneltä odotetaan? Onko työmäärä realistinen? Selkeys tuo sitoutumista.

3. Päästä irti valtarakenteista ja suojele yrityskulttuuria

Pidä nollatoleranssi kiusaamista ja syrjintää kohtaan ja viesti asiasta selkeästi ja usein. Myrkyllinen yrityskulttuuri on epäterveellistä, kun taas ystävällisyys tekee ihmeitä hyvinvoinnin ja sitoutumisen kannalta. Huolehdi, että työntekijät voivat yhdessä asettaa säännöt kulttuurille. Mikä heille on tärkeää, jotta he voivat menestyä tehtävässään?

4. Ole positiivinen ja avoin uudelle

Olemme kaikki erilaisia. Hyväksymällä erilaisuuden, hyödyntämällä jokaisen yksilöllisiä vahvuuksia ja näkemällä mahdollisuuksia esteiden sijaan pääsemme paljon pidemmälle. Ole avoin muiden mielipiteille ja hyväksy, että sinun mielipiteesi ei ole aina se oikea.

5. Luota kollegoihisi ja työntekijöihisi

Luottamus on yksi tärkeimmistä asioista työnantajaa valitessa, sillä jokainen haluaa että heihin luotetaan. Johtajana sinun ei pitäisi hallita enempää kuin on tarpeen, vaan delegoida asioita eteenpäin. Tarjoa sen sijaan apuasi aina kun tarvetta ilmenee. Luottamus antaa mahdollisuuden olla myös haavoittuvainen, mikä vahvistaa ihmissuhteita työpaikalla sekä lisää sitoutumista ja hyvinvointia.

6. Panosta henkilöstöetuihin ja yhteisiin aktiviteetteihin

Tuottavuuden kannalta on tärkeää, että henkilökuntasi pääsee myös rentoutumaan, saa pitää hauskaa töissä sekä tilaa ilolle, naurulle ja työkavereiden huomioimiselle. Tästä on tullut entistä tärkeämpää hybridityössä. Myös jokaisen henkilökohtaiseen hyvinvointiin panostaminen kannattaa.

7. Johtoryhmän panos on ratkaiseva

Ylimmän johdon kyky inspiroida ja osoittaa oikea suunta työntekijöille on erittäin tärkeä. Johdon on viestittävä selkeästi, mihin yritys on menossa ja miksi. Heidän on myös osoitettava ymmärtävänsä, että työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara. Siksi kannattaa panostaa myös johdon sitouttamiseen, työhyvinvointiin ja työskentelyn turvaamiseen.

Haluaisitko tietää lisää siitä, miten voit lisätä työntekijöidesi sitoutumista toimivien henkilöstöetujen ja paremman työterveyshuollon avulla? Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin palaamme pian asiaan!

Miksi palkata meklari?

Mitä vakuutusmeklari tekee? Miksi maksaisin meklarin palveluista? Onko vakuutusmeklareissa eroja? Lue vakuutusmeklarioppaamme ja saat vastaukset mm. näihin kysymyksiin!
Lue lisää 

Ollaan yhteydessä!

Haluaisitko kuulla lisää tai pyytää tarjouksen vakuutusmeklaripalveluista? Yhteydenotto ei sido vielä mihinkään.

Miten kuulit meistä

Lähettämällä lomakkeen suostut siihen, että tallennamme tietosi. Voimme olla sinuun yhteydessä 5-6 kertaa vuodessa markkinoidaksemme palveluitamme. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen viestinta@soderbergpartners.com.