Lakisääteiset henkilöstöedut
Lakisääteiset henkilöstöedut tarkoittavat käytännössä Suomessa työnantajaa velvoittavia pakollisia henkilöstön vakuutuksia sekä työterveyshuoltoa.
Lakisääteiset vakuutukset
Työterveyshuolto
Työehtosopimukset
Lakisääteiset henkilöstöedut ovat maakohtaisia
Suomessa lakisääteisiä henkilöstöetuja ovat mm. työtapaturma- ja ammattitautivakuutus sekä työterveyshuolto. Tämän lisäksi alakohtaiset työehtosopimukset (TES) saattavat määritellä työnantajaa velvoittavia lisäetuja. Autamme varmistamaan, että organisaatiosi täyttää kaikki lakisääteiset velvoitteet riippumatta siitä, missä maissa toimitte.
Työnantajan vastuulla on ottaa selvää millaiset lakisääteiset henkilöstöedut ja vaatimukset liittyvät hänen liiketoimintaansa. Lisäksi on hyvä arvioida onko, omassa yrityksessä tarvetta lisäeduille, jotka parantaisivat työtyytyväisyyttä sekä työhyvinvointia ja saisivat henkilöstön sitoutumaan paremmin omaan yritykseen.
Tällaisia asioita ovat mm.
- mitkä vakuutukset ovat pakollisia
- mitä vakuutuksia henkilöstö tarvitsee
- millainen työterveyshuolto on pakollinen ja olisiko sitä syytä laajentaa
- mitä turvallisuusvaatimuksia yrityksen toimintaan liittyy
- sisältääkö alan esim. TES tiettyjä työnantajaa velvoittavia
henkilöstöetuja - millaisia eläkkeisiin liittyviä maksu- ja ilmoitusvelvollisuuksia
toimintaan liittyy - mitä asioita tulee milloinkin raportoida ja ilmoittaa esim. viranomaisille.
Katso myös: Nämä 5 trendiä näkyvät työpaikoilla pian