Företagets riskhantering
Företagets riskhantering är förberedelse inför överraskande situationer och undvikande av misstag genom ändrade arbetssätt. Identifiering av risker och en riskhanteringsplan är båda en viktig del av en välbyggd försäkringslösning. Utifrån identifieringen av risker kan du skaffa företagets nödvändiga försäkringar mot de risker som det är möjligt och förnuftigt att försäkra sig mot. Om något inte går att försäkra har du ändå identifierat företagets risker och är medveten om de relaterade riskerna.
Vad är riskhantering?
Företagets riskhantering är förberedelse inför överraskande situationer och undvikande av misstag genom ändrade arbetssätt. Identifiering av risker och en riskhanteringsplan är båda en viktig del av en välbyggd försäkringslösning. Utifrån identifieringen av risker kan du skaffa företagets nödvändiga försäkringar mot de risker som det är möjligt och förnuftigt att försäkra sig mot. Om något inte går att försäkra har du ändå identifierat företagets risker och är medveten om de relaterade riskerna.
Vanligen delas företagets risker in i ekonomiska risker, strategiska risker, operativa risker och skaderisker. I riskhanteringsplanen specificeras hur risker kan undvikas, minskas, överföras eller hållas. Att göra ändringar i verksamheten kan också vara ett bra alternativ om andra metoder inte fungerar. Välplanerad riskhantering börjar alltid med att en försäkringsmäklare genomför en riskanalys. Utmärkt riskhantering i ett företag är aldrig förknippad endast med att köpa försäkringar utan med hela företagets verksamhetssätt.
Riskhantering för företag utmanar dig att tänka stort
Att identifiera och hantera de risker som är förknippade med en verksamhet är avgörande för dess framgång. Ett företags verksamhet påverkas av ett antal interna och externa faktorer, vars effekter är oförutsägbara.
Affärsrisker kan yttra sig på många olika sätt och kan ha en omfattande inverkan på företagets verksamhet. Klassificeringen av risker hjälper till att identifiera och hantera dem. Följande klassificering är vanligt förekommande:
- Strategiska risker avser företagets långsiktiga strategiska mål och hur dessa uppnås.
- Finansiella risker avser bolagets finansiella situation, t.ex. lönsamhet, likviditet och kostnader.
- Operativa risker avser företagets interna eller externa processer, system och personal.
- Skadeståndsrisker rör t.ex. personlig säkerhet, egendom eller miljö.
En samlad genomgång och bedömning av risker ur olika perspektiv ger företaget en heltäckande bild av hotens omfattning. Det hjälper också till att förstå hur olika risker kan vara sammanlänkade.
Ofta kan en och samma risk påverka många olika områden, till exempel operativt, finansiellt och strategiskt. Det är därför viktigt att hantera risker på ett holistiskt sätt.