Kommunernas räkenskaper visar alltför stora variationer i försäkringskostnaderna

Våra kommunförsäkringsexperter har studerat variationen i kommunernas försäkringspremier baserat på bokslut. Även om analysen på bokslutsnivå inte är identisk med analysen på försäkringsavtalsnivå är den allmänna bilden som framträder tydlig: det finns en betydande variation i premier mellan kommuner, både i absoluta och relativa termer. Se vår artikel för viktiga resultat om kommunala försäkringspremier och vår syn på vad som är viktigast när man försäkrar en kommun eller stad.

Tapani Toppi
Tapani Toppi 
försäljningschef, offentlig

Prisskillnad per capita upp till 48 €

Försäkringspremiernas storlek varierar avsevärt mellan kommunerna. Det finns naturliga orsaker till denna variation, till exempel organiseringen av jordbrukspensionering, inrättandet av välfärdsområden och förändringar i TE-tjänster. Kommunens/stadsdelens storlek och skadehistorik har också en naturlig inverkan på premienivån.

Frågan är dock om försäkringarna konkurrensutsätts tillräckligt ofta och om organisationens försäkringsinköp baseras på en korrekt och aktuell riskanalys så att det försäkringsskydd som erhålls är tillräckligt omfattande.

Stora årliga prisförändringar

Premierna kan förändras avsevärt från ett år till ett annat, upp till hundratals procent uppåt eller nedåt. Denna variation beror delvis på källdata, men ofta på skadekostnadernas inverkan på premierna. 

Det är dock viktigt att överväga om försäkringspremiesystemen är väl genomtänkta och uppfyller kommunens behov.

Vissa upphandlar inte försäkringar överhuvudtaget

Enligt våra undersökningar finns det tiotals kommuner och städer i Finland vars försäkringsupphandlingar inte är tillgängliga från offentliga källor.* Detta väcker frågor om huruvida försäkringarna är uppdaterade och i linje med behoven. 

I princip bör kommuner och städer konkurrensutsätta sina försäkringar ungefär vart 4-5:e år. Regelbunden konkurrensutsättning av försäkringar säkerställer att kommunerna får bästa möjliga skydd till en rimlig kostnad och att försäkringen är uppdaterad i förhållande till kommunens riskhanteringsbehov.

*Vi har granskat anbuds- och upphandlingsdata från både HILMA-systemet och TED-portalen (Tenders Electronic Daily).

5 tips från en expert

Vi hanterar mer än 100 försäkringar för kommuner och städer varje år. Utifrån den erfarenheten har vi sammanställt de viktigaste tipsen för kommunens/stadens försäkringsupphandling:

1. Kartlägg riskerna noggrant

Det är viktigt att identifiera alla tänkbara risker som en kommun eller stad kan utsättas för. Det gäller både fysiska och finansiella risker. En noggrann riskkartläggning kommer att säkerställa att det inte finns några luckor i organisationens försäkringsskydd.

2. Gör regelbundna konkurrensutsättningar av försäkringar

Det är en god idé att regelbundet konkurrensutsätta försäkringar, vanligtvis vart 4-5:e år, för att säkerställa bästa möjliga villkor och kostnader. När du gör en konkurrensutsättning är det också alltid bra att kontrollera om dina försäkringsbehov har förändrats sedan den senaste konkurrensutsättning.

3. Säkerställ ett tillräckligt försäkringsskydd 

Kontrollera regelbundet att det försäkringsskydd som kommunen eller staden tillhandahåller är tillräckligt och täcker alla relevanta risker. Detta bidrar till att säkerställa att det inte finns några oväntade kostnader eller luckor i skyddet i händelse av ett anspråk.

4. Kom ihåg kraven i konkurrensutsättningsslagstiftningen

En stor del av kommunernas och städernas försäkringsinköp är så kostsamma att försäkringen måste upphandlas genom offentlig upphandling.

5. Se en försäkringsmäklare som en samarbetspartner

Kommun- och stadsförsäkringar har ofta många variabler. Å andra sidan varierar också försäkringsutbudet och prissättningen av försäkringarna beroende på marknadsläget. Din försäkringsmäklare bevakar marknadsläget och bedömer hur förändringar kan komma att påverka dina försäkringsbehov och kostnader. De kan också bedöma när det är rätt tid att konkurrera i förhållande till till exempel din skadehistorik. Försäkringsmäklaren hjälper dig också med löpande frågor, till exempel kontroll av dokument och fakturor samt skadereglering.

Vi hör om oss!

Vill du veta mer om försäkringsförmedlingstjänster eller få en offert för din organisation? Skicka oss dina uppgifter via kontaktformuläret så återkommer vi till dig inom kort.

Genom att skicka in formuläret samtycker du till att vi sparar dina uppgifter. Vi använder informationen inom vår grupp och delar den inte med tredje part utanför Söderberg & Partners-gruppen. Vi kan kontakta dig för att marknadsföra våra tjänster. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att skicka ett e-postmeddelande till viestinta@soderbergpartners.com.