Lagstadgade personalförmåner
I praktiken innebär lagstadgade personalförmåner i Finland obligatorisk personalförsäkring och företagshälsovård, som är obligatoriska för arbetsgivarna.
Lagstadgad försäkring
Företagshälsovården
Kollektivavtalen
Lagstadgade personalförmåner är landsspecifika
I Finland omfattar de lagstadgade personalförmånerna försäkring mot olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar samt företagshälsovård. Dessutom kan branschvisa kollektivavtal (TES) definiera ytterligare förmåner som är obligatoriska för arbetsgivarna. Vi kan hjälpa till att säkerställa att din organisation uppfyller alla sina lagstadgade skyldigheter, oavsett var du är verksam.
Det är arbetsgivarens ansvar att ta reda på vilka lagstadgade personalförmåner och krav som är relevanta för den egna verksamheten. Det är också en god idé att bedöma om det finns behov av ytterligare förmåner i ditt företag som skulle förbättra arbetsglädjen och välbefinnandet och öka personalens engagemang i ditt företag.
Sådana saker inkluderar
- vilka försäkringar som är obligatoriska
- vilka försäkringar som behövs för personalen
- vilken företagshälsovård som är obligatorisk och om den bör utökas
- vilka säkerhetskrav som gäller för företagets verksamhet
om t.ex. branschens TES innehåller vissa skyldigheter för arbetsgivaren
förmåner till anställda - vilka avgifts- och deklarationsskyldigheter som gäller för pensioner
verksamheten omfattas av - vad som ska rapporteras och anmälas till exempelvis myndigheter och när.
Se även: Dessa 5 trender kommer snart att synas på arbetsplatsen