Lagstadgade personalförmåner

I praktiken innebär lagstadgade personalförmåner i Finland obligatorisk personalförsäkring och företagshälsovård, som är obligatoriska för arbetsgivarna.

Lagstadgad försäkring

I Finland regleras arbetstagarnas försäkringar i lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar. Arbetsgivaren försäkrar sina arbetstagare mot olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar genom en försäkring. Om arbetsgivaren så önskar kan han eller hon utvidga det lagstadgade försäkringsskyddet med t.ex. distansarbetsförsäkring eller frivillig olycksfallsförsäkring för fritiden.

Företags­hälsovården

Företagshälsovård ska tillhandahållas alla arbetstagare i anställningförhållande. Arbetsgivaren, arbetsplatsens personalrepresentant och företagshälsovårdens serviceproducent planerar tillsammans innehållet och åtgärderna i företagshälsovården utifrån arbetsplatsens behov. De följer också upp och utvärderar funktionaliteten och genomförandet av företagshälsovården.

Kollektiv­avtalen

Varje branschs ikraftvarande kollektivavtal har fastställt vissa ytterligare förmåner som förpliktar branscherna. Inom försäkringsbranschen är arbetsgivaren till exempel förpliktad att tillhandahålla en kostförmån, dvs. arbetsgivaren måste ha en egen personalrestaurang på verksamhetsstället, eller så måste arbetstagarna erbjudas en lunchförmån.

Lagstadgade personalförmåner är landsspecifika

I Finland omfattar de lagstadgade personalförmånerna försäkring mot olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar samt företagshälsovård. Dessutom kan branschvisa kollektivavtal (TES) definiera ytterligare förmåner som är obligatoriska för arbetsgivarna. Vi kan hjälpa till att säkerställa att din organisation uppfyller alla sina lagstadgade skyldigheter, oavsett var du är verksam. 

Det är arbetsgivarens ansvar att ta reda på vilka lagstadgade personalförmåner och krav som är relevanta för den egna verksamheten. Det är också en god idé att bedöma om det finns behov av ytterligare förmåner i ditt företag som skulle förbättra arbetsglädjen och välbefinnandet och öka personalens engagemang i ditt företag.

Sådana saker inkluderar

  • vilka försäkringar som är obligatoriska
  • vilka försäkringar som behövs för personalen
  • vilken företagshälsovård som är obligatorisk och om den bör utökas
  • vilka säkerhetskrav som gäller för företagets verksamhet
    om t.ex. branschens TES innehåller vissa skyldigheter för arbetsgivaren
    förmåner till anställda
  • vilka avgifts- och deklarationsskyldigheter som gäller för pensioner
    verksamheten omfattas av
  • vad som ska rapporteras och anmälas till exempelvis myndigheter och när.

Se även: Dessa 5 trender kommer snart att synas på arbetsplatsen

Vi hör om oss!

Vill du veta mer om försäkringsförmedlingstjänster eller få en offert för din organisation? Skicka oss dina uppgifter via kontaktformuläret så återkommer vi till dig inom kort.

Genom att skicka in formuläret samtycker du till att vi sparar dina uppgifter. Vi använder informationen inom vår grupp och delar den inte med tredje part utanför Söderberg & Partners-gruppen. Vi kan kontakta dig för att marknadsföra våra tjänster. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att skicka ett e-postmeddelande till viestinta@soderbergpartners.com.